Merhaba, ben Ayşe Tıraşcı. Aksaray Üniversitesi Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği 3. sınıf öğrencisiyim. Bu hazırladığım
blogta “İdealist Öğretmen – Grigory Petrov” ve “Türkiyenin Maarif Davası –
Nurettin Topçu” kitaplarından bahsedeceğim.
İDEALİST ÖĞRETMEN

İdealist Öğretmen; Grigory Petrov tarafından yazılmış olup 76
sayfadır. Kitap ideal sahibi bir öğretmenin, elindeki güzel imkânları elinin
tersi ile itip, zorlu, küçük ama anlamlı bir ideal peşinde koşmasını konu
edinir.
Yazar kitaba Moskova Üniversitesi'nin en genç ve başarılı ismi
olan matematik profesörü Raçinski'nin
istifa etmesiyle başlar.
Raçinski, Rusya'nın Tatevo
köyünde öğretmenlik yapmak için Milli Eğitim Bakanlığına başvurur. Böylesine
başarılı ve ülkesine büyük katkıları olan profesörün istifasına, öncelikle
akademisyenler, öğrenciler ve hatta Moskova'nın önde gelen aydınları şaşırır ve
tepki gösterir. Arkadaşları dahi onu desteklemez ve olumsuz eleştirilerde
bulunurlar. Kimseler anlamamıştır onu, anlam verememiştir kararına. Onun
ise tek hedefi köy halkını bilinçlendirmekti. Buna köy çocukların aldığı
eğitimi iyileştirmekten başlayacaktı. Ama otoriteye göre Rus köylüsüne
profesörler değil, eli kamçılı jandarmalar lazımdı. Onun şan, şöhret ve mevkiyi
bırakıp gitmesi bir delilikti ve bu macera en fazla birkaç yıl sürüp biterdi.
Raçinski, kararına karşı
gelen tüm bu insanlara yaptığı açıklama şöyledir:
“Dostlarım, yanılıyorsunuz. Köye gitme
nedenim her şeyimi, tüm bilgilerimi bir kenara atmak değil, aksine bu bilgi ve
birikim ile ücra köşelerde yaşayan insanların içindeki cevheri keşfetmeye
gidiyorum.
…Kedi ve köpek yavrularını düşünün;
hepinizin bildiği gibi kör doğarlar ve birkaç hafta gözleri açılmaz. İşte bizim
insanlarımızın hali de böyle! Gözleri kapalı ve hiçbir zaman hayata dahil
olmamış! Kendilerine bahşedilen yeteneklerin hiçbirini geliştirme imkanı
bulmamışlar…”
Prof. Raçinski’nin köye gelmesi oradaki çiftlik sahipleri
tarafından hoşnutsuzlukla karşılanır. Köy halkı da bu durumdan rahatsız olur ve
Raçinski’ye zorluklar çıkarır. Tabi bu sıkıntıları göze alan başkahraman
istikrarlı bir şekilde amacına ulaşmak için öğretmenliğe başlar.
Okul binası bakımsızlıktan kirlenmiş ve pis durumdadır.
Okula gelen çocukların derse girdiğinde tek temiz ve düzenli görebildikleri yer
Raçinski tarafından düzeltilen öğretmen masasıdır. O gün öğrencilerin de ilk
dersleri budur, her şeyden önce temiz ve düzenli olmak. Hep birlikte okulun
çevresini temizlerler ve o günden sonra okula hep yıkanmış, temiz öğrenciler
olarak gelmeye başlarlar.
Yıllarını bu köye veren Raçinski birçok şeyle mücadele
etmektedir. Bunların başında içki gelmektedir. İçkiden vazgeçmek köylüler çok
oldukça zordur. Raçinski en çok onları içkiden uzak tutmak için uğraşır, içki
içerek çocuklarına da kötü örnek olduklarını, sağlıklarına zarar verdiklerini
her zaman anlatmaya çalışır. Bazen başarılı olur bazen olumsuz sonuçlar alır
fakat o bu amacında asla vazgeçmez. Köylerde onun gözüne çarpan üç başarılı
çocuk vardır. İlki Beloe köyünden resim yapmak konusunda başarılı olan
Bogdanov, ikincisi Zaboletya köyünden kimya yetenekleri kuvvetli (onun da ismi
aynı) Bogdanov ve üçüncüsü Tatevo köyünden dini konularda yetenekli olan
Vasilev’dir.
Köy okulundan mezun olan Bagdanov daha sonra liseyi
bitirerek Güzel Sanatlar Akademisi’nden başarıyla mezun oldu. Rusya’nın en
büyük ressamlarından biri olur.
Kimya başarısıyla bilinen
Bagdanov Moskova liselerinden birini başarıyla bitirdi. Yaşıtlarının çok
üstünde bir bilgi ve başarısı vardı. Erken yaşta üniversiteyi bitirdi ve kimya
alanında başarılı çalışmaları sayesinden ödüller aldı. Zabolotni lakabıyla ünlü
bir bakteriyolog oldu.
Vasilev kutsal kitapları
ezbere bilen ve din adamı olma isteğini her seferinde dile getiren bir çocuktu.
Vasilev dini okulu bitirdikten sonra akademiye başlamış ve daha öğrencilik
yıllarında fabrikalardaki işçilere tavsiyeler veren konuşmalar yapıyordu.
Okulunun bitmesine son bir sene kala okulu bırakır ve Petrograd şehrinde
çalışmaya devam eder. Söyleşilerini artık sadece işçiler değil, mühendisler,
öğrenciler ve aristokratlar da dinlemeye başlar.
1917’de devrim olur. Çarlık Rusya’sı yıkılır. Şiddet
olayları ortaya çıkar. Yapılan katliamlarda Vasilev ölür. Zabolotni lakabıyla
ünlü bilim adamı Bogdanov taşra istasyonunda katledilir. Raçinski, tüm bunlar
olmadan önce zaten vefat etmiştir.
İdealist Öğretmen, sadece öğretmen veya öğretmen
adaylarının değil, herkesin okuyup ön yargılarından uzaklaşmasını sağlayan bir
kitap. Yetmiş sayfadan oluşan kısa bir kitap ancak biraz daha uzatılıp detaya
inilseydi okuyucuda bıraktığı etki daha fazla olabilirdi diye düşünüyorum.
Dilinin sade ve anlaşılır olması herkes tarafından okunabilirliğini
yükseltmektedir.
Kitap sadece bir öğretmenin hayatını ve ideallerini değil
o dönemde Rusya’da yaşananları, sıkıntıları ve o zorluklara rağmen neleri
başarabildiklerini anlatıyor.
Raçinski’nin köyünde verdiği eğitim Köy Enstitülerindeki eğitim sistemiyle
benzerlik göstermektedir. Okulu yaşam alanı haline getirmeye çalışması ve
öğrenciyle sıkı bir bağ kurmak istemesinde ötürü böyle bir çıkarımda bulundum.
Ayrıca yazar öğretmenlik mesleğinin makam ve mevkii değil yetkinlik işi
olduğunu gözler önüne seriyor.
Merhaba, ben Ayşe Tıraşcı. Aksaray Üniversitesi Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği 3. sınıf öğrencisiyim. Bu hazırladığım
blogta “İdealist Öğretmen – Grigory Petrov” ve “Türkiyenin Maarif Davası –
Nurettin Topçu” kitaplarından bahsedeceğim.
İDEALİST ÖĞRETMEN

İdealist Öğretmen; Grigory Petrov tarafından yazılmış olup 76
sayfadır. Kitap ideal sahibi bir öğretmenin, elindeki güzel imkânları elinin
tersi ile itip, zorlu, küçük ama anlamlı bir ideal peşinde koşmasını konu
edinir.
Yazar kitaba Moskova Üniversitesi'nin en genç ve başarılı ismi
olan matematik profesörü Raçinski'nin
istifa etmesiyle başlar.
Raçinski, Rusya'nın Tatevo
köyünde öğretmenlik yapmak için Milli Eğitim Bakanlığına başvurur. Böylesine
başarılı ve ülkesine büyük katkıları olan profesörün istifasına, öncelikle
akademisyenler, öğrenciler ve hatta Moskova'nın önde gelen aydınları şaşırır ve
tepki gösterir. Arkadaşları dahi onu desteklemez ve olumsuz eleştirilerde
bulunurlar. Kimseler anlamamıştır onu, anlam verememiştir kararına. Onun
ise tek hedefi köy halkını bilinçlendirmekti. Buna köy çocukların aldığı
eğitimi iyileştirmekten başlayacaktı. Ama otoriteye göre Rus köylüsüne
profesörler değil, eli kamçılı jandarmalar lazımdı. Onun şan, şöhret ve mevkiyi
bırakıp gitmesi bir delilikti ve bu macera en fazla birkaç yıl sürüp biterdi.
Raçinski, kararına karşı
gelen tüm bu insanlara yaptığı açıklama şöyledir:
“Dostlarım, yanılıyorsunuz. Köye gitme
nedenim her şeyimi, tüm bilgilerimi bir kenara atmak değil, aksine bu bilgi ve
birikim ile ücra köşelerde yaşayan insanların içindeki cevheri keşfetmeye
gidiyorum.
…Kedi ve köpek yavrularını düşünün;
hepinizin bildiği gibi kör doğarlar ve birkaç hafta gözleri açılmaz. İşte bizim
insanlarımızın hali de böyle! Gözleri kapalı ve hiçbir zaman hayata dahil
olmamış! Kendilerine bahşedilen yeteneklerin hiçbirini geliştirme imkanı
bulmamışlar…”
Prof. Raçinski’nin köye gelmesi oradaki çiftlik sahipleri
tarafından hoşnutsuzlukla karşılanır. Köy halkı da bu durumdan rahatsız olur ve
Raçinski’ye zorluklar çıkarır. Tabi bu sıkıntıları göze alan başkahraman
istikrarlı bir şekilde amacına ulaşmak için öğretmenliğe başlar.
Okul binası bakımsızlıktan kirlenmiş ve pis durumdadır.
Okula gelen çocukların derse girdiğinde tek temiz ve düzenli görebildikleri yer
Raçinski tarafından düzeltilen öğretmen masasıdır. O gün öğrencilerin de ilk
dersleri budur, her şeyden önce temiz ve düzenli olmak. Hep birlikte okulun
çevresini temizlerler ve o günden sonra okula hep yıkanmış, temiz öğrenciler
olarak gelmeye başlarlar.
Yıllarını bu köye veren Raçinski birçok şeyle mücadele
etmektedir. Bunların başında içki gelmektedir. İçkiden vazgeçmek köylüler çok
oldukça zordur. Raçinski en çok onları içkiden uzak tutmak için uğraşır, içki
içerek çocuklarına da kötü örnek olduklarını, sağlıklarına zarar verdiklerini
her zaman anlatmaya çalışır. Bazen başarılı olur bazen olumsuz sonuçlar alır
fakat o bu amacında asla vazgeçmez. Köylerde onun gözüne çarpan üç başarılı
çocuk vardır. İlki Beloe köyünden resim yapmak konusunda başarılı olan
Bogdanov, ikincisi Zaboletya köyünden kimya yetenekleri kuvvetli (onun da ismi
aynı) Bogdanov ve üçüncüsü Tatevo köyünden dini konularda yetenekli olan
Vasilev’dir.
Köy okulundan mezun olan Bagdanov daha sonra liseyi
bitirerek Güzel Sanatlar Akademisi’nden başarıyla mezun oldu. Rusya’nın en
büyük ressamlarından biri olur.
Kimya başarısıyla bilinen Bagdanov Moskova liselerinden birini başarıyla bitirdi. Yaşıtlarının çok üstünde bir bilgi ve başarısı vardı. Erken yaşta üniversiteyi bitirdi ve kimya alanında başarılı çalışmaları sayesinden ödüller aldı. Zabolotni lakabıyla ünlü bir bakteriyolog oldu.
Vasilev kutsal kitapları ezbere bilen ve din adamı olma isteğini her seferinde dile getiren bir çocuktu. Vasilev dini okulu bitirdikten sonra akademiye başlamış ve daha öğrencilik yıllarında fabrikalardaki işçilere tavsiyeler veren konuşmalar yapıyordu. Okulunun bitmesine son bir sene kala okulu bırakır ve Petrograd şehrinde çalışmaya devam eder. Söyleşilerini artık sadece işçiler değil, mühendisler, öğrenciler ve aristokratlar da dinlemeye başlar.
1917’de devrim olur. Çarlık Rusya’sı yıkılır. Şiddet
olayları ortaya çıkar. Yapılan katliamlarda Vasilev ölür. Zabolotni lakabıyla
ünlü bilim adamı Bogdanov taşra istasyonunda katledilir. Raçinski, tüm bunlar
olmadan önce zaten vefat etmiştir.
İdealist Öğretmen, sadece öğretmen veya öğretmen
adaylarının değil, herkesin okuyup ön yargılarından uzaklaşmasını sağlayan bir
kitap. Yetmiş sayfadan oluşan kısa bir kitap ancak biraz daha uzatılıp detaya
inilseydi okuyucuda bıraktığı etki daha fazla olabilirdi diye düşünüyorum.
Dilinin sade ve anlaşılır olması herkes tarafından okunabilirliğini
yükseltmektedir.
Kitap sadece bir öğretmenin hayatını ve ideallerini değil
o dönemde Rusya’da yaşananları, sıkıntıları ve o zorluklara rağmen neleri
başarabildiklerini anlatıyor.
Raçinski’nin köyünde verdiği eğitim Köy Enstitülerindeki eğitim sistemiyle
benzerlik göstermektedir. Okulu yaşam alanı haline getirmeye çalışması ve
öğrenciyle sıkı bir bağ kurmak istemesinde ötürü böyle bir çıkarımda bulundum.
Ayrıca yazar öğretmenlik mesleğinin makam ve mevkii değil yetkinlik işi
olduğunu gözler önüne seriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder